فارسی
English

شرکت آتصا

تامین تجهیزات ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی

تلفن : 34393714 (041)
روش های اندازه گیری دما
2,856 بازدید
يکشنبه ۲۴ دي ماه ۱۳۹۶
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
میزان گرمی و سردی یک جسم را دمای آن جسم‌‌ می‌گویند، که در واقع نشان دهنده‌ی میزان جنبش مولکولی و تحریک آنها‌‌ می‌باشد.
دو دمای قراردادی به عنوان نقاط مرجع وجود دارد. یکی نقطه‌ی جوش و دیگری نقطه انجماد آب. دو مقیاس از سایر مقیاس‌ها برای سنجش دما متداولتر هستند. یکی مقیاس فارنهایت که به طور گسترده‌ای توسط کشورهای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار‌‌ می‌گیرد و دیگری مقیاس سانتیگراد که در کشورهایی که با سیستم SI سازگار هستند کاربرد دارد.

 
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
روش های اندازه گیری دما :
 
  • دماسنج های شیشه ای:
این نوع دماسنج همانند دماسنج هایی‌‌ می‌باشد که در بعضی منازل وجود دارد و به شکل یک استوانه است. در انتهای آن یک مخزن کوچک وجود دارد که با افزایش یا کاهش دما انبساط یا انقباض یافته و میزان آن در استوانه بالا یا پایین‌‌ می‌رود. درجه بندی روی آن بر حسب واحدهای دما بوده و میزان دما را نشان‌‌ می‌دهد.
  آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
  • ترموکوپل:
ترموکوپل از دوفلز غیر همجنس تشکیل شده است که انتهای آنها به هم وصل است. انتهای جوش داده شده را پیوستگی داغ یا نقطه اتصال گرم‌‌ می‌گویند. این قسمت محلی است که درجه حرارت آن بایستی اندازه گیری شود.
دو سر دیگر ترموکوپل را نقطه اتصال سرد (Cold junction)‌‌ می‌نامند. سیم های ترموکوپل بوسیله عایق از هم جدا شده که فقط در نقطه جوش داده و پس از عبور از مدار الکتریکی دستگاه در نقطه اتصال سرد به یکدیگر متصل‌‌ می‌شوند.
ترمو کوپل‌ها متداولترین اندازه گیرهای الکتریکی دما در صنعت‌‌ می‌باشند. از مزایای آنها‌‌ می‌توان به سادگی، ارزانی استحکام، دوام و دقت مناسب اشاره نمود. از ترموکوپل‌‌ می‌توان در حوزه اندازه گیری نسبتاً وسیع ( +1500 تا -200درجه سانتی گراد ( و شرایط محیطی گوناگون استفاده نمود ترموکوپل‌ها دارای سرعت پاسخ دهی نسبتاً خوب (ثابت زمانی کوچک)  می باشند اما بخاطر رعایت مواردی در محل نصب آنها، این سرعت پاسخ دهی تا حد زیادی کاهش‌‌ می‌یابد.
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
  • مقاومت حرارت :(RTD)
اساس کار RTD تغییر مستقیم مقاومت فلزات با دماست، که با قرار دادن RTD درون یک مدار پل و محاسبه مقاومت  RTD  با توجه به مدار پل از روی جدول، دمای مقاومت مربوط را پیدا‌‌ می‌کنند.  به منظور  جلوگیری از خطاهای مربوط به مقاومت، سیم های رابط  RTD را به صورت 2 یا 3 سیمه استفاده‌‌ می‌کنند. دما سنج های از نوع RTD  معمولاً از جنس پلاتین، مس و نیکل ساخته‌‌ می‌شوند. تغییرات مقاومت این فلزها با دما خطی است. پاسخ RTD به دما نسبت به ترموکوپل سریعتر‌‌ می‌باشد. شکل زیر یک RTD از نوع دوسیمه را نشان‌‌ می‌دهد:
 
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
 
برای جبران مقاومت سیمهای رابط سنسور RTD های از نوع سه سیمه و چهار سیمه استفاده‌‌ می‌گردد. شکل زیر RTD از نوع سه سیمه را نشان میدهد:

 
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
  • ترمیستور (Thermistor):
ترمیستور از مواد نیمه هادی و اکسید فلزاتی چون منگنز، نیکل، کبالت، مس و یا آهن همراه با سیلیکون ساخته‌‌ می‌شود. مقدار مقاومت اتصال P-N (دیود ) با تغییر دما رابطه دارد. ترمیستورها به دو نوع تقسیم‌‌ می‌شوند:
1 – نوع NTC : که با افزایش دما مقاومت آن کاهش‌‌ می‌یابد.
2 – نوع PTC : که با افزایش دما مقاومت آن افزایش‌‌ می‌یابد.
 
  • بی متال (Bimetal):
بی متال از دو فلز متصل به هم با دو جنس و ضریب انبساط طولی مختلف تشکیل شده است. طول دو فلز در اثر حرارت تغییر‌‌ می‌کند که این تغییر طول برای دو فلز متفاوت‌‌ می‌باشد. شکل زیر نحوه‌ی عملکرد بی متال را بصورت شماتیک نشان‌‌ می‌دهد:
 
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
 
یک دماسنج بی متال شامل دو فلز از جنس یا آلیاژ متفاوت‌‌ می‌باشد که بصورت مارپیچ به هم تابیده شده‌اند و انتهای مشترك آنها به یک عقربه متصل‌‌ می‌باشد. از بی متال‌ها جهت ساخت سوئیچ های دما نیز استفاده‌‌ می‌گردد. شکل زیر یک دما سنج از نوع بی متال را نشان‌‌ می‌دهد:
 
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
 
  • سیستم های گرمایی پر شده :(Filled Type)
این روش مبتنی بر رابطه بین فشار، دما و حجم گاز‌ها است. تمام اندازه گیرهایی که بر این اساس کار‌‌ می‌کنند سیستم های گرمایی پر شده نام دارند.
سه راه برای پر کردن چنین سیستم هایی وجود دارد: مایع، گاز و بخار ( گاز عنصر یا ترکیبی است که در شرایط متعارف به شکل گاز وجود دارد اما بخار در این شرایط مایع است و بر اساس افزایش دما و تبخیر به شکل گاز در آمده است ).  حباب هم به عنوان عنصر حسگر و هم به عنوان مخزن سیال درون سیستم به کار‌‌ می‌رود. لوله‌ی رابط تغییرات فشار سیستم را به عنصر اندازه گیر منتقل‌‌ می‌کند. شکل زیر یک نحوه‌ی عملکرد یک دما سنج از نوع پر شده را نشان‌‌ می‌دهد:
 
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی
 
انواع گوناگونی از سه دسته اصلی نامبرده شده (مایع، گاز و بخار آب) وجود دارد که براساس چگونگی جبران دمای محیط و دامنه‌ی اندازه گیری دما تقسیم‌‌ می‌شوند:
گروه 1 : سیستم های پر شده با مایع
گروه 2 : سیستم های پر شده با بخار
گروه 3 : سیستم های پر شده با گاز

 
درباره ما
شرکت آتصا (آلتین تجهیز صنعت آذربایجان) یکی از تامین کنندگان اصلی تجهیزات ابزار دقیق، کنترل فرآیند، اتوماسیون صنعتی، برق صنعتی، مکانیکی، پنوماتیکی و قطعات یدکی ماشین آلات سنگین مورد مصرف در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، عمرانی، صنایع غذایی، صنایع خودروسازی، صنایع فلزی و معدنی و... از معتبرترین تولیدکنندگان آمریکایی ،اروپایی و آسیایی‌‌ می‌باشد که از سال 1393 در ایران فعالیت‌‌ می‌نماید.
دانلود
برای دریافت فایلهای شرکت کلیک کنید
 آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی  آتصا | ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی

 
تماس با ما
دفتر مرکزی: تبریز، خیابان 22 بهمن، تقاطع قطران، پلاک 1173، طبقه 3
تلفکس : 3714  3439  - 1327 3439  - 041
واتساپ و تلگرام : 41 80 916 0914
ایمیل : sales@atsa.co.ir
atsa.company@gmail.com
 
دفتر ترکیه: Istanbul - Maltepe
کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آتصا‌‌ می‌باشد
طراحی و پشتیبانی : شرکت طراح نرم افزار پیشگام
سعید افتخاری فرwww.atsa.co.irwww.atsa.co.ir - صصص.شفسش.زخ.هق - صصص.صصص.شفسش.زخ.هق